Noha a közvélemény a mai napi úgy tartja, hogy Bernie Ecclestone a Forma-1 nagyura, nem a 84 esztendős brit üzletember a legbefolyásosabb személyiség a királykategória háza táján. A legelismertebb szigetországi szaklap idén is összeállította a nagyágyúk Top 25-ös listáját, ahol Donald MacKenzie, a CVC Capital Partners nevű befektetési társaság vezére maga mögé utasította Ecclestone-t.

Mint oly sok minden a Forma-1 világában, természetesen az Autosport nyomtatott kiadása által összeállított ranglista is szubjektív, tény azonban, hogy a lap munkatársai belátnak a sportág legrejtettebb zugaiba is, így – ha nem is szentírásként kell kezelni – meglátásaikra mindenképpen érdemes odafigyelni. Az F+1 Blog szemezgetett a lap legutóbbi számában megjelent befolyás-barométerből.

1. Donald MacKenzie (CVC Capital Partners, társelnök)

Az Autosport szerint Ecclestone és a CVC-vezér (ez a befektetési társaság birtokolja a Forma-1 üzleti- és kereskedelmi jogaival rendelkező Delta Topco nevű cég többségi tulajdonjogát) befolyása között olyan kicsi a különbség, hogy akár pénzfeldobással is el lehetett volna dönteni, hogy kettejük közül kit válasszanak a sportág csúcsragadozójának. A választás végül egy nyilvánvaló ok miatt esett a kissé titokzatos, a nyilvánosság előtt nem túlságosan ismert skótra: mivel Ecclestone főnökéről van szó, elméletileg bármikor módjában állna parkolópályára állítani a legendás vezért, akit az utóbbi években – főképp a közelmúltbeli vesztegetési botrány idején – fenyegetett is már ezzel a lehetőséggel…

2. Bernie Ecclestone (Formula One Management, elnök)

A főmogul sok évtizedes pályafutása és tevékenysége jól ismert, s bár hatalmán és befolyásán lassan, lassan érződik az idő vasfoga, még mindig sziklaszilárd vezéregyénisége a sportágnak. Bár az utóbbi időszakban úgy tűnt, hogy érdemi esély van a félreállítására, a 84 esztendős dörzsölt brit üzletembernek megint sikerült kivágnia magát a csávából (például egy vaskos csekkel a müncheni megvesztegetési ügyből) és azzal az ellene áskálódók is tisztában vannak, hogy nehéz lenne találni valakit, aki képes lenne hasonlóan kordában tartani a sportágat. Jól szemlélteti ezt az is, hogy az évek során sem az ellentábor, sem a sajtó nem tudott még olyan nevet dobni a köztudatba, akit tényleg komolyan lehetett volna venni esetleges Ecclestone-utódként.

3. Dietrich Mateschitz (Red Bull, tulajdonos)

Az osztrák energiaital-mágnás rég elkötelezett Forma-1 hívő és a kezdeti, szponzori megjelenéseket követően előbb egy, majd egy újabb alakulat beüzemelésével akkor feccölt nagyobb pénzeket a sportágba, amikor egyre többen kezdtek elfordulni attól. Befolyása számos területen érezhető, Ecclestone vonatkozásában mindenképpen: ennek jele az, hogy a Red Bull a Ferrariéhoz hasonlóan kiemelt státuszt kapott a Concorde Agreement keretein belül, illetve az is, hogy az osztrák akkor tudott kedvező feltételek mellett Forma-1-es nagydíjat hozni Európába, amikor Ecclestone szinte minden erejével arra összpontosít, hogy minél távolabb vigye a sorozatot az öreg kontinenstől.

4. Lewis Hamilton (Mercedes, versenyző)

Bár a kemény politikai játszmákon edződött Fernando Alonsót befolyás terén többre tartják, a brit lap némi hazafiassággal az uralkodó világbajnokot helyezte a 4. pozícióba, a spanyolt pedig csak a 17. helyen szerepeltetik. Az immáron kétszeres vb-elsőtől sem állnak messze a háttérben vívott nagy játszmák, közismert az is, hogy a Daimler részéről milyen komoly lobbitevékenység folyt 2012-ben a megszerzéséért és mint az Autosport rámutat: több mint 2 és félmillió Twitter-követőjével Hamilton toronymagasan a mezőny legnépszerűbb tagjának számít. Kitér a szigetországi szaklap arra is, hogy a versenyző még mindig nem kötelezte el magát a Mercedeshez a 2015 utáni időszakra: szerintük a befolyását növeli az is, hogy addig biztosan nem indul be a 2016-os pilótapiac, amíg el nem döntötte, hogy mihez kezd a következő idénytől.

5. Sergio Marchionne (Fiat Chrysler Automobiles, vezérigazgató)

Az amerikanizálódott olasz a világ egyik legnagyobb autógyártó konszernjének vezére, aki megelégelte, hogy a cégcsoporthoz tartozó Ferrari évek óta képtelen kitörni a középszerűségből. Emiatt maga vette kézbe az irányítást, s bár évtizedeken keresztül úgy tűnt, hogy a rendkívül népszerű Luca di Montezemolo érinthetetlen, szinte különösebb felháborodás nélkül penderítette ki a vállalattól. Marchionne kétségkívül befolyásos vezér és biztosak lehetünk abban is, hogy rövidesen megpróbál az eddiginél nagyobb hatást gyakorolni a sportág jövőjének alakítására is.

A toplista további helyezettjei

6. Dieter Zetsche (Daimler, elnök)
7. Carlos Ghosn (Renault-Nissan, elnök-vezérigazgató)
8. Charlie Whiting (FIA, versenyigazgató)
9. Niki Lauda (Mercedes, ügyvezetői jogokkal nem rendelkező elnök)
10. Sebastian Vettel (Ferrari, versenyző)
11. Toto Wolff (Mercedes, sportigazgató)
12. Andy Cowell (Mercedes, hajtáslánc-fejlesztési vezető)
13. Jean Todt (FIA, elnök)
14. Christian Horner (Red Bull Racing, csapatfőnök)
15. Ron Dennis (McLaren, vezérigazgató)
16. Paddy Lowe (Mercedes, technikai igazgató)
17. Fernando Alonso (McLaren, versenyző)
18. James Allison (Ferrari, technikai igazgató)
19. Sacha Woodward-Hill (Formula One Management, jogi igazgató)
20. Claire Williams (Williams, csapatfőnök-helyettes)
21. Maurizio Arrivabene (Ferrari, csapatfőnök)
22. Peter Brabeck-Lethmate (Formula One igazgatótanács elnöke)
23. Vijay Mallya (Force India, társtulajdonos-csapatfőnök)
24. Monisha Kaltenborn (Sauber, csapatfőnök)
25. Adrian Newey (Red Bull Racing, technikai igazgató)