Három éven belül válhat újra vb-győztes alakulattá a Ferrari – jelentette ki egy interjúban a vörösök idén kinevezett új csapatfőnöke, Marco Mattiacci. Nagy kérdés, hogy a szakvezetői állásfoglalás milyen hatással lesz a McLaren által csábítgatott Fernando Alonso döntésére: a spanyol egyelőre dicséri a főnököt, aki hisz abban, hogy képes a gárdánál tartani a kétszeres vb-elsőt.

Nem számíthatnak gyors csodára a Ferrari istálló hívei: a különítménytől sokan már az idei évre várták a nagy bummot, amely persze elmaradt, s helyette jött egy nagy átszervezési hullám, amelynek keretein belül például Marco Mattiacci személyében új csapatfőnök vette át a Scuderia irányítását. A Forma-1-es tapasztalatokkal nem rendelkező vezető áprilisban vette át az együttest és az azóta eltelt hónapokban arra a következtetésre jutott, hogy a Scuderiát nem lehet egyik napról a másikra visszavezetni a csúcsra. Mint Mattiacci múlt hétvégén, Spa-Francorchamps-ban elárulta: reményei szerint a maranellói különítményt három éven belül lehet úgy gatyába rázni, hogy újra vb-címeket nyerő alakulattá váljanak.

„Felállítottunk egy stratégiát, amely a következő három évre szól és amelynek köszönhetően remélhetőleg a Ferrari visszatér a Forma-1 trónjára és sikeres lesz. Mi úgy szeretnénk szervezni a csapatot, hogy működés tekintetében más legyen, mint amilyen napjainkban” – nyilatkozta Mattiacci a Sky Sports-nak a múlt hétvégi Belga Nagydíjon.

A szakvezető szerint a Ferrari szilárd alapokra építkezhet, de ez sem jelenti azt, hogy egyik napról a másikra versenyképessé lehet varázsolni az alakulatot: „Láthattuk, hogy mennyi időre volt szüksége a Mercedesnek ahhoz, hogy eljussanak erre a szintre. Láthattuk azt is, hogy mennyi idő kellett a Red Bullnak ahhoz, hogy elérjék, amit elértek. Véleményem szerint nagyon erős alapokra építkezhetünk és korábban is mondtam, hogy a fontosabb összetevők megvannak, ráadásul van tradíciónk is. El kell mondanom, hogy javítanunk kell valamelyest a stratégián, a munkameneten, a versenytevékenységgel kapcsolatos rövid távú megközelítésen és a technikai tevékenységünkön is. Mint mondtam, ez eltart egy darabig, mert ez a sport nem olyan, mint a futball. Itt nem úgy megy, hogy lecseréled az edzőt, vásárolsz két új játékost és jövőre már bajnok vagy” – fogalmazott a csapatfőnök, aki a Ferrari észak-amerikai részlegének éléről érkezett a Forma-1-es istálló vezetői pozíciójába.

Mattiacci érkezése a Ferrari versenyképességének tekintetében nem hozott radikális változást, ám a háttérben valóban elkezdődött a különítmény átszervezése: a folyamat eddigi legnagyobb durranása a motorfejlesztésért felelős Luca Marmorini menesztése volt. Nagy kérdés, hogy az új vezér mostani állásfoglalása milyen hatással lesz a Fernando Alonsóval fennálló kapcsolatra: noha a vb-címet a vörösök kötelékében 2010 óta mindhiába hajszoló spanyolról Mattiacci a belgiumi hétvége folyamán több ízben is rezzenéstelen arccal jelentette ki, hogy biztosan kitölti 2016 végéig érvényes szerződését, a McLarennél immáron nyíltan is elismerik, hogy az új Honda-érát jövőre a hispánnal – vagy Sebastian Vettellel - szeretnék megkezdeni.

Noha a szakvezető „időkérő” megnyilvánulása aligha ösztönzi maradásra Alonsót, aki sokak szerint már így is karrierje legjobb éveit fecsérelte el a vörösöknél, a versenyző Belgiumban méltatta Mattiacci eddigi tevékenységét. A spanyol egyúttal rámutatott arra is, hogy a Ferrari legfőbb Achilles-sarka a motor, amelynek fejlesztésére – a befagyasztás miatt – jelenleg nincs lehetőség.

„Az utóbbi néhány hónapban a csapat számos területén történt változás. Sokan távoztak, sokan jöttek. Időre van szükség, mert az autó teljesítményének javítása tekintetében erősen korlátozottak a lehetőségeink. Számunkra a legnagyobb hátrány a motorfejlesztések befagyasztása. Meglátjuk, hogy mit hoz a következő szezon, mennyire lesz hatékony a gyárban zajló munka, ahol egyébként Marco szintén eszközölt számos változtatást. Várjunk és meglátjuk, hogy mi történik” – fogalmazott a 121 pontjával az egyéni tabella 4. helyén állomásozó klasszis.

Egyes források szerint a Ferrari vezetői keményen lobbiznak, mert szeretnék elérni, hogy az FIA feloldja a motorfejlesztések befagyasztását, illetve a lobbisták szeretnék elérni azt is, hogy a csapatok a jelenlegi öt helyett a jövőben több motort és egyéb hajtáslánc-komponenst használhassanak egy szezon során.