Marco Mattiacci, a Ferrari új csapatfőnöke cáfolta, hogy az évközi szakvezető-váltás azt jelentené, hogy az olasz alakulat máris lemondott az idei szezonról. Az új főnök nem titkolja, hogy nem egyedül irányítja majd az együttest, ugyanakkor a kinevezését ballépésnek minősítő szkeptikusoknak azt üzeni, hogy alkalmasnak érzi magát a feladat ellátására.

Forma-1-es tekintetben a semmiből lépett elő a Ferrari új csapatfőnöke, Marco Mattiacci, aki néhány napja váltotta le a régóta tartó sikertelenségért felelőssé tett, ám állítólag önszántából leköszönő Stefano Domenicalit. Az autóipari vonalról érkezett új vezető ezen a hétvégén, Kínában tartja először a kezében a karmesteri pálcát, s a sanghaji paddockban kapásból nagy feltűnést keltett azzal, hogy Enzo Ferrarit idézve sötét napszemüvegben járt-kelt, amit csak a vörösök sajtóértekezletén volt hajlandó levenni.

„Amikor az emberfia röpke négy nap alatt negyven órát tölt különféle repülőgépek fedélzetén, akkor bizony szüksége van arra, hogy viselje a napszemüveget” – felelte a dolog miértjét firtató újságírói kérdésre Mattiacci, akit persze érdemi dolgokról is faggattak a tudósítók. Például arról, hogy Stefano Domenicali évközi menesztése egyet jelent-e azzal, hogy a vártnál gyatrább kezdést produkáló vörösök máris feladták az idei szezont.

Ahogyan arra számítani lehetett, Mattiacci cáfolta a teóriát: „Nem hinném, hogy feladtuk” – mondta az olasz. „A célunk az, hogy minél hamarabb csökkentsük a hátrányunkat az éllovashoz, amely jelen pillanatban a Mercedes. Ez még csak az évad negyedik versenye lesz, így túlságosan korai lenne ilyen döntést hozni. A cél az, hogy minél hamarabb megközelítsük a Mercedes, ami egyáltalán nem ígérkezik könnyű feladatnak. Hogy ott leszek-e a pitwallnál? Természetesen!”

Mattiacci a tollforgatóknak tett egy utalást arra, hogy – mint fogalmazott – „Önök jobban ismerik a versenyzés világát, mint én”, s ezzel belenyúlt a középe, ugyanis a szakmai- és rajongói vélemények zöme amellett szól, hogy ha már elszánta magát a váltásra a Ferrari vezetése, akkor egy rutinosabb, tapasztaltabb, a Forma-1-ben járatos szakvezetőt kellett volna kinevezni a paddockban egyébként közkedvelt Domenicali helyére. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke a napokban utalást tett arra, hogy személyesen is belefolyik majd az alakulat irányításába, Mattiacci ugyanakkor arra is célzott, hogy nem zárják ki egy tapasztaltabb szakember leigazolását.

„Egy csapat az emberekből áll össze és megbeszéltük az elnökkel, hogy amennyiben szükségét érezzük, körbenézünk a piacon, de csak abban az esetben, ha tudjuk, hogy mit akarunk, mert csak azért nem fogunk vásárolni, hogy vásároljunk. Akkor lépjük ezt meg, ha találunk olyat, aki plusz értéket hoz az általunk az egyik legjobbnak tartott csapathoz. Jelen pillanatban ez a filozófiánk” – mondta a csapatfőnök, miközben a paddockban már több nevet is összefüggésbe hoztak a Ferrarival: például a korábbi mágust, Ross Brawnt, aki a tavalyi évad végén köszönt el a Mercedes csapatfőnöki tisztségétől, de egyesek azt sem tartják kizárt, hogy a csillagosoktól néhány napja távozott Bob Bell lesz az, aki Maranellóban köt ki és az új csapatfőnök szárnysegédje lesz.

Az új Ferrari-főnöknek a kinevezés körülményeivel kapcsolatos sztorival sikerült megnevettetni a hallgatóságot: „New Yorkban élek és múlt pénteken, hajnali 5 óra 58 perckor csörgött a telefonom. Luca di Montezemolo elnök volt a vonal másik végén, aki felvázolta az elképzelését. Mondtam neki, hogy az április tréfák napja tizenöt nappal ezelőtt volt, de két-három perccel később rájöttem, hogy komolyan gondolja. Három órával később már meg is volt a repülőjegyem, New Yorkból Milánóba, szombat reggel pedig már Maranellóban voltam.”

Mattiacci egyébként az erősen szkeptikus vélemények ellenére hangsúlyozza: Forma-1-es múlt nélkül is alkalmasnak tartja magát a Ferrari irányítására. Az új szakvezető saját erősségei között elsősorban a csapatépítő készséget és az alázatosságot említette.

„Nyugodtan mondhatom, hogy imádom a versenyzést, ráadásul a szabadidőmben jómagam is indulok futamokon. A tavalyi évben 20-22 hétvégét töltöttem különféle versenypályákon. Részt vettem három Daytona-i 24 óráson, kint aludtam a pályán és igyekeztem minél több ismeretre szert tenni. Persze az nem Forma-1, de azon nem változtat, hogy imádom a versenyzést. Imádom a javulásra való folyamatos törekvést és azt, hogy egyfolytában kihívásokkal állunk szemben, mert igyekszünk minél jobb autót készíteni.”

„Úgy gondolom, hogy az utóbbi húsz évben összeállítottam néhány remek csapatot az üzleti élet világában. Igyekszem az ott megszerzett legjobb gyakorlatokat magammal hozni, persze tudom, hogy ez egy egészen speciális közeg. Itt a reakcióidő teljesen más, mert olyan dolgokra kell reagálni, amelyek tegnap történtek, nem pedig két hónapja, mint a vállalati világban. Nagyfokú alázatosság van bennem, mert igyekszem minél jobban megérteni ezt és keményen fogok dolgozni. Versenyzőinknek, a világ jelenlegi legjobb pilótáinak pedig azt ígérhetem, hogy egy olyan alázatos személyiséget kapnak, aki meg fogja hallgatni őket és 150 százalékos erőbedobással fog dolgozni azért, hogy olyan folyamatszervező legyen, aki a lehető legjobban kihasználja a Ferrarin belüli tehetségben rejlő lehetőségeket” – mondta Mattiacci, akinek érkezését egyelőre Fernando Alonso és Kimi Räikkönen is közönnyel nyugtázta.