Néhány hete komoly humorforrásnak bizonyult a pletyka, amely szerint a Dacia feltűnhet a Forma-1-ben, ám a napokban újabb adalékok láttak napvilágot a rejtélyes román projekttel kapcsolatban. Állítólag komolyan gondolják, s a háttérben valójában az ország korábbi egészségügyi minisztere áll.

Ahogyan a Dacia-pletykát, úgy a mostani adalékot is az elismert szakíró, Adam Cooper szállította, aki blogján meg is nevezte a projekt mozgatórugóját. Az ötletgazda állítólag Ion Bazac, aki egyrészt 2008-tól 2009-ig a román egészségügyi tárca minisztere volt, másrészt 2011 óta autóipari fronton tevékenykedik: Bazac jegyzi a Forza Rossa nevű bukaresti hivatalos Ferrari-márkakereskedést, de hasonló szalont működtet többfelé Európában, például Franciaországban is. Az ex-miniszter nemcsak a Ferrarival ápol szoros kapcsolatot, hanem a Lotusszal is, cége működteti a patinás brit márka több európai szalonját.

Bár mérget semmiképp nem szabad venni arra, hogy minden igaz a híresztelésekből, a 45 esztendős Bazac - akinek az F+1 Blog információi szerint egy aukción vásárolt 1999-es F1-es Ferrari is lapul a gyűjteményében - állítólag komoly erőket mozgósít a terv megvalósítása érdekében. Az már kiszivárgott, hogy a fogorvosból lett motorsport-vállalkozó, a korábban több Forma-1-es istálló élén is megfordult Colin Kolles fontos szereplője lehet a projektnek, amelyet több forrás szerint is a Bazac által életre hívott, állami- és privát befektetőket tömörítő társaság működtetne.

Úgy hírlik, hogy Bazac terveinek politikai fronton is megvan a támogatottsága: amennyiben a csapat valóban létrejönne, egyfajta nemzeti együttesként működne, amelyet bevonnának az országimázs-építésbe is. Román informátorok szerint ezt a teóriát erősíti az is, hogy Nicolae Banicioiu sportminiszter is csatlakozott Bazachoz és társaihoz azon a múlt heti, Párizsban tartott találkozón, amelyen felvázolták terveiket, elképzeléseiket a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviselőinek.

Bár a Dacia hivatalos közleményben cáfolta a néhány héttel ezelőtt felröppent, az esetleges Forma-1-es szerepvállalással kapcsolatos pletykát, Cooper szerint a nemzeti jelleg miatt akár bele is keveredhetnek a projektbe. Mivel a gyártó a Renault-konszern fennhatósága alatt áll, valószínűsíthető, hogy a formáció Bazac ferraris kötődése ellenére is a Renault hajtásláncával számol. Érdekesség, hogy a szintén a királykategóriába készülő, a NASCAR-ból ismert Gene Haas által vezetett amerikai szerveződés viszont a Ferrarira alapoz, sőt, állítólag már valamiféle megállapodásuk is van a maranellói gyártóval.

?

Mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy Románia korábban Forma-1-es futamrendezéssel is kacérkodott, de képtelenek voltak megbirkózni a feladattal. Noha több ízben is felmerült a pályaépítés gondolata, ebből végül semmi nem lett, Bukarestben pedig csak olyan városi pályát tudtak kialakítani, amely csak a GT-világbajnokság fogadására volt alkalmas: azt is mindössze két ízben, 2007-ben és 2008-ban láthatták vendégül.

Mint ismeretes, az FIA decemberben adott közre egy felhívást, amely szerint várják olyan csapatok jelentkezését, amelyek 2015-től vagy 2016-tól kezdve legalább 2020-ig szerepelnének a Forma-1-es világbajnokság mezőnyében. Jelentkezni január 3-ig lehetett, de a pletykák mindössze három érdeklődő formációról tettek említést: a románokról, Haasról, valamint a 2009-ben és 2010-ben is próbálkozó, de az FIA rostáján mindig fennakadó szerb üzletemberről, Zoran Stefanovicról.

Az eredeti tervek szerint az FIA február 28-án hirdette volna ki, hogy ki vagy kik azok, akik lehetőséget kapnak a Forma-1-ben, ehelyett azonban az irányító testület pusztán annyit közölt, hogy meghatározatlan időre elhalasztották a döntést. Nem tudni pontosan, hogy mi áll a háttérben, de vannak, akik szerint egész egyszerűen az, hogy Jean Todtnak és Bernie Ecclestone-nak eltérő a véleménye azzal kapcsolatban, hogy melyik projektnek kellene zöld utat adni.

Bár Ecclestone-nak az Egyesült Államok miatt fontos lenne a Haas-féle amerikai csapat, a románok esetleges közvetlen állami szerepvállalása is sokat nyomhat a latba. Cooper szerint ráadásul Bazacék már 2015-re talpra tudnának állítani egy csapatot, míg Haas elismerten csak 2016-ra tervezi a Forma-1-es különítmény beindítását.