Nem éri be a csapatfőnök-váltással a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo: miután Stefano Domenicali helyét a Kínai Nagydíj előtt Marco Mattiacci foglalta el, a maranellói egylet mindennapi életébe nagyobb vehemenciával belefolyó elnök a színfalak mögött további változásokat kíván véghezvinni.

Már a Forma-1-es tekintetben teljesen zöldfülűnek mondható Mattiacci kinevezésekor kiderült, hogy Montezemolo a Domenicali-érához képest nagyobb szerepet kíván vállalni a Scuderia irányításában. Mint a vörösök hivatalos holnapján megjelent egyik friss kommünikéből kiderül: az elnök nagyon is komolyan gondolja azt, amit beígért, ugyanis máris további, házon belüli drasztikus változásokat jelentett be.

Noha a Fernando Alonso által a Kínai Nagydíjon elért 3. helyezés bizakodásra adhat okot, az évek óta helyben járó alakulat szereplésével elégedetlen Montezemolót nem nyugtatta meg a dobogós eredmény. A sanghaji viadalt követően az elnök Maranellóban külön eligazítást tartott – mint a közlemény nyomatékosítja - „Mattiaccinak és stábjának”, amely során hangsúlyozta, hogy a Ferrari sportosztályának munka tekintetében „magasabb sebességi fokozatba kell kapcsolnia”.

Montezemolo felvázolta az általa legégetőbbnek tartott és elvárt intézkedéseket: az elnök „szavak helyett tetteket” akar, „felgyorsítva a döntési folyamatokat azzal a céllal, hogy a mérnökök által végzett munka és a fejlesztések irányvonala még inkább optimalizált legyen”. Elvárja a nagyfőnök a „belső folyamatok megújítását és korszerűsítését”: ennek kapcsán arra számít, hogy „mellőzhetőek lesznek a köztes lépések, valamint a bürokrácia és ennek folyományaként a döntési folyamatok rugalmasabbá és hatékonyabbá válhatnak”. Ezzel kapcsolatban mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a Ferrari már a közelmúltban is tett lépéseket a belső vállalati információáramlás és kommunikáció felpörgetésére: 2011 márciusában például szerződtették az Frecce Tricolori nevű olasz nemzeti műrepülő kötelék korábbi parancsnokát, hogy segítségével tovább csiszolják a csapatmunkát és a belső kommunikációt, tavaly nyáron pedig a közúti autós- és a versenydivízió számára is előírták, hogy egy ember legfeljebb három kollégának küldhet tovább e-mailt. A rendelkezés célja az volt, hogy ösztönözzék a gyorsabbnak és hatékonyabbnak vélt házon belüli élőszavas, személyes kommunikációt.

Montezemolo tervei között szerepel a Ferrari csapatstruktúrájának leegyszerűsítése, amit a közlemény szerint a tanácsadók és egyéb személyzet leépítésével szeretne megvalósítani. Komoly elvárásokat fogalmazott meg az elnök a csapat partnereivel és beszállítóival kapcsolatban is: arra kérte az olasz istállóval együttműködő cégeket, hogy a Maranellóból érkezett megrendelésekkel kapcsolatban minél inkább rövidítsék le a kiszállítási időt, „legyen szó akár prototípus, akár sorozatban gyártott alkatrészről”.

„A változtatások célja az, hogy a Ferrari sokkal gyorsabban tudjon reagálni, valamint begyűjteni és feldolgozni a versenyzők által a versenyszimulációk során, továbbá a versenypályán biztosított információkat” – sommázott az olaszok kommünikéje.

Négy futam után a vörös egylet versenyzői közül Alonso 41 ponttal 3. az egyéni tabellán, míg Kimi Räikkönen 11 egységgel csak a 12. pozíciót mondhatja magáénak. A csapat a spanyol-finn páros által összeautózott 52 ponttal mindössze 4. a konstruktőrök között: az előttük állomásozó Force Indiától 2, a Red Bulltól 5, az éllovas Mercedestől viszont már 102 egységgel vannak lemaradva.