Nagyon úgy tűnik, hogy a Lotusnál jócskán felturbózta a várakozásokat az a teljesítmény, amelyet az E23 Hybrid produkált a felkészülési időszak eddigi szakaszában. Régi tétel, hogy a tesztek alapján nem szabad komoly következtetéseket levonni, ám Federico Gastaldi csapatfőnök-helyettes áradozik arról a döntésről, hogy a gárda Mercedes-erőforrásokra váltott a Renault-val kapcsolatos tavalyi gondok hatására.

Nem véletlen, hogy a Lotus egyre optimistább: a 2012-ben és 2013-ban futamokat nyerő egylet tavaly a mezőny végén kullogott és soványka 8 pontot sikerült összegereblyézniük. A gárda egy idő után nyíltan is konfrontálódott a Renault-val: hasonlóan a Red Bullhoz, az új hajtáslánc-előírásokhoz satnyán igazodó francia gyártót tették felelőssé a botladozásért, a helyzetet pedig azzal orvosolták, hogy felmondták a régóta fennálló együttműködést és a Mercedesszel léptek szövetségre.

Miután Maldonado az élen zárta a csütörtöki, barcelonai tesztnapot és a tesztprogram eddigi része alapján úgy tűnik, hogy az enstone-i egyletnek sikerült elmozdulnia a holtpontról, Gastaldi a brazil Globo TV-nek kerek-perec kijelentette: úgy érzi, hogy minden okuk megvan az optimizmusra.

„Lehet, hogy merészség, de jómagam látom az idei projektünkben azt a potenciált, hogy ismét megcélozhatjuk majd a legjobb helyeket, akárcsak 2012-ben és 2013-ban” – mondta az argentin szakember, aki valóban a Lotus-tábor eddigi legbátrabb állásfoglalását fogalmazta meg, mivel a felkészülési időszak kezdete előtt a gárdánál például Romain Grosjean is csak óvatos optimizmussal beszélt ’néhány’ esetleges dobogós helyezésről.

Gastaldi egyébként kitart amellett, hogy a Lotus tavalyi gondjainak a Renault volt a legfőbb forrása és most először a szakvezető arról is beszélt, hogy mikor döntöttek a motorszállító-váltás mellett.

„Aki a Renault-val dolgozott, az nehéz helyzetben találta magát. Jól emlékszem a monacói edzésre, amikor Pastor Maldonado kihajtott a pályára és az autó azonnal megállt a hajtó meghibásodása miatt. Abban a pillanatban döntöttük el, hogy váltanunk kell és már azon a hétvégén megkezdtük a tárgyalásokat a Mercedesszel. Szerencsére kiderült, hogy van esélyünk megszerezni a motorjukat, ráadásul arra is rádöbbentünk, hogy az jóval olcsóbb a Renault-nál. Ezzel addig nem is voltunk tisztában” – fogalmazott a szakvezető, aki az árral kapcsolatos részletekre nem tért ki, ám az F+1 Blog információi szerint a csillagosok pakkja tavaly például 4-5 millióval került kevesebbe, mint a Renault-é.

A szakma kritikusabb része persze felhánytorgatja azt is, hogy a Lotusnál a hajtáslánccal kapcsolatos gondok mellett jelentős problémák forrása volt az a tény is, hogy az utóbbi 2-3 évben komoly pénzügyi kötéltáncot járó egylettől meghatározó mérnökök távoztak, elég csak arra gondolni, hogy James Allison technikai igazgató és az aero-főnök, Dirk de Beer a Ferrarihoz igazoltak. Gastaldi elismeri, hogy vétettek hibákat az E22-es tervezése során, azt a feltételezést ugyanakkor túlzónak tartja, hogy a távozott szakemberek nélkül az együttes képtelen ütőképes versenyautót tervezni.

„Tény, hogy voltak aerodinamikai gondjaink, mint ahogyan az is, hogy túlságosan későn ismertük fel ezeket” – fogalmazott a csapatfőnök-helyettes, aki a távozott mérnökökkel kapcsolatban hozzátette: „Szerencsére sok mérnökünk maradt, Allison pedig soha nem egyedül dolgozott! Most is nagyon jó mérnökcsoportunk van, akik egy másik komoly szakember, Nick Chester irányítása alatt készítették a mostani kocsit.”

Gastaldi reagált azokra a felvetésekre is, amelyek szerint a Lotus versenyzői összeállítása - a botrányhős Maldonadóval, valamint a hasonló szerepkörből kitört, azonban tavaly a csapat botladozását jócskán megsínylő Grosjeannal – nem elég hatékony. „Pastor már nyert egy futamot, Romainról pedig tudjuk, biztosan tudjuk, hogy egy jó autóval képes győzelmekért harcolni. Sokkal érettebb versenyző, mint korábban volt” – állt ki a pilóták mellett a csapatfőnök-helyettes.