A motorokra vonatkozó szabályzat módosításával és az egyébként is magas költségek további növekedésével járhat, amennyiben Bernie Ecclestone valóban húsznál több futamot szeretne rendezni 2014-ben – figyelmeztet az Auto Motor und Sport című német szaklap, amely néhány érdekes pénzügyi adattal is szemlélteti, hogy mennyire költséges mulatságnak ígérkezik a következő idény.

Mint ismeretes, a Szingapúri Nagydíj hétvégéjén a paddockban elterjedt egy 22 futamból álló előzetes versenynaptár, amelyben megerősített eseményként szerepelt az Osztrák és Orosz Nagydíj, míg Mexikó és a pénzügyi gondokkal bajlódó Korea előzetes dátumot, a tisztázatlan helyzetű New Jersey pedig fenntartott időpontot kapott. Bár Ecclestone maga sem titkolta, hogy legfeljebb 21 viadal marad majd a végleges változatban, az Auto Motor und Sport szerint a csapatok zöme így is elkerülhetetlennek tartja a hajtóművekre vonatkozó előírások módosítását.

A jövő évi szabályzat szerint az új specifikációjú, 1,6 literes, V6-os, turbós erőforrásokból egy versenyző legfeljebb öt egységet használhat majd fel a szezon során, de a versenyek számának esetleges növelése indokolttá teheti egy további motor engedélyezését is. A 20 futamosnál hosszabb kalendáriumért egyébként sem lelkesedő csapatok már jelezték az elképzelést az FIA felé, amire a versenyigazgató, Charlie Whiting röviden reagált: „Ha valóban 22 verseny lesz, tényleg tárgyalnunk kell majd a hatodik motorról” – idézte az újság a brit szakembert.

Az újabb egység tovább növelheti az így is magas, 15 és 20 millió euró között mozgó hajtómű-költségeket. A jelenleginél kifinomultabb hibrid rendszerrel megspékelt új erőforrások a német lap szerint átlagosan 2 millió euróba kerülnek, így az ár a sokszorosa a jelenleg használt 2,4 literes, V8-as egységek árának. Az újság egy extrémnek mondható példával igyekezett szemléltetni a különbséget: a Cosworth 2006-ban, a jelenlegi szabályok alapján épült motorok első idényének végén a pénzszűkében lévő Williams istállónak a jó viszony jegyében önköltségi áron, 61 ezer (!) euróért adott el egy 2,4 literes, V8-as egységet…

Amennyiben a futamok száma valóban növekszik, Ecclestone – aki a hanghatás változására és a várható magas költségekre hivatkozva mindvégig ellenezte a motorformula-váltást – előreláthatólag ostromnak lesz kitéve a kisebb csapatok részéről. Míg a három nagy alakulatnak, a Red Bullnak, a Mercedesnek és a Ferrarinak minden bizonnyal nem okozna gondot a hosszabb menetrend és a többletköltség, addig a kisebbek vélhetően megpróbálnak majd még több pénzt követelni a jogdíjakból.

Tovább keserítheti a kisebb csapatok életét, hogy jövőre újra engedélyezik az évközi tesztelést, amelyhez az Auto Motor und Sport által megkérdezett szakértők szerint szintén szükség lesz legalább egy plusz erőforrásra. Mint ismeretes: a Sauber és a Force India már korábban is tett egy javaslatot arra, hogy a tesztnapokat, vagy legalábbis azok egy részét felcserélhessék szélcsatornás tesztekre, de ezt több istálló – állítólag a Red Bull volt a leghangosabb ellenző – is elutasította.

„Nem nagyon engedhetünk meg magunknak tesztnapokat, hiszen egy kilométer már jelenleg is 800 euróba kerül” – érvelt egy érdekes adattal a Force India csapatmenedzsere, Andy Stevenson.

Az előzetes versenynaptárral kapcsolatban egyébként aggályként fogalmazódott meg az is, hogy Monaco, New Jersey és Kanada három egymást követő hétvégén kerülne lebonyolításra, amit a csapatok többsége logisztikailag nehezen kivitelezhetőnek minősített. Sokat nem kell várni az ügy fejleményeire: az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) a hétvégén Horvátországban ülésezik, ahol várhatóan napirendre tűzik a versenynaptár ügyét is.

A Szingapúrban keringett versenynaptár-tervezet:

Március 16.

Ausztrál Nagydíj

Március 23.

Maláj Nagydíj

Április 6.

Koreai Nagydíj*

Április 13.

Kínai Nagydíj

Április 27.

Bahreini Nagydíj

Május 11.

Spanyol Nagydíj

Május 25.

Monacói Nagydíj

Június 1.

New Jersey (?)*

Június 8.

Kanadai Nagydíj

Június 22.

Osztrák Nagydíj

Július 6.

Brit Nagydíj

Július 20.

Német Nagydíj

Július 27.

Magyar Nagydíj

Augusztus 24.

Belga Nagydíj

Szeptember 7.

Olasz Nagydíj

Szeptember 21.

Szingapúri Nagydíj

Október 5.

Japán Nagydíj

Október 19.

Orosz Nagydíj

Október 26.

Abu-Dzabi Nagydíj

November 9.

Mexikói Nagydíj*

November 16.

USA Nagydíj

November 30.

Brazil Nagydíj