Nem csak a versenyzőket és a mérnököket illeti dicséret a Forma-1-ben! Claire Williams, a Williams istálló csapatfőnök-helyettese szerint a felgyorsult kerékcserék korszakában a szervizcsapatok tagjai dolgoznak a legkomolyabb nyomás alatt.

„Amikor nekivágunk egy versenynek, minél tisztábban szeretnénk teljesíteni azt, de mindig óriási a nyomás” – mondta Williams az ESPN Forma-1-es portáljának adott interjújában.”El tudják képzelni, milyen lehet azoknak a srácoknak, akik a kerékcseréket bonyolítják? Monza viszonylag könnyű volt, mert csak két kiállást kellett végigcsinálniuk, vannak viszont futamok, ahol nyolc is vár rájuk. A srácok hihetetlen nyomás alatt dolgoznak annak érdekében, hogy ’versenyképesnek’ mondhatóan, három másodperc alattiak legyenek a kiállások. Még az autókból minél jobb teljesítményt kipréselő, a pitwallon dolgozó mérnökök munkája sem jár ekkora nyomással.”

Tény, hogy a villámgyors kerékcserék hatványozottan felértékelődtek a tankolások 2010-es betiltása óta. A csapatok komoly fegyverkezési versenyt folytatnak ezen a területen is: a már-már tudományos szintre emelt koreográfiának, az edzőtáboroknak, a felnibe épített kerékanyáknak, az automatikus jelzőfénynek, a lézeres helyjelölésnek és egyéb nyalánkságoknak köszönhetően valóban elképesztő tempónövekedést értek el. Tavaly, a Német Nagydíjon a McLaren 2,31 másodperc alatt cserélt kereket Jenson Button autóján a hosszas küszködéssel bevezetett újításoknak köszönhetően, míg a Red Bull az idei maláj Nagydíjon még ezt is képes volt felülmúlni: a csapat saját mérései szerint Mark Webber autóján 2,05 másodperc hajtották végre a műveletet.

Michael Johnson

A Williams egyik fontosnak titulált tavalyi újítása az volt, hogy a szervizcsapat erőnlét edzéseinek kidolgozását, valamint a koreográfia tökéletesítését a korábbi olimpiai bajnok atléta, Michael Johnson cégére bízták, amely 2007 óta foglalkozik csúcsatléták edzésprogramjainak kidolgozásával és tökéletesítésével. Az együttműködésről annak bejelentése óta ritkán esik szó: a Williams szerelői nem mondhatóak géppuskakezűnek, így a szakma jobbára egyszerű marketingfogásnak tartja a Michael Johnson Performance „jelenlétét”, de Claire Williams kiáll a kooperáció jelentősége mellett.

Arra a kérdésre, hogy a szervizcsapat teljesítményéhez hozzátett-e valamit a Michael Johnson féle edzésterv, a csapatfőnök-helyettes határozott igennel felelt, ugyanakkor a részletekkel kapcsoaltban kifejtette: „Minden év elején és végén teljesítményjavító programot bonyolítunk velük, ráadásul a srácoknak év közben is intenzív edzéseket bonyolítanak. Velünk jön egy edző a versenypályákra és szombatonként, a nap végén a szervizcsapat másfélórás edzést bonyolít, hogy másnapra a lehető legjobb formában legyenek. Megvan a felszerelés ahhoz is, hogy egyenként tudják gyakorolni az abroncsok cseréjét.”

Hat fordulóval az évad vége előtt a Williams – amely jövőre a Renault után Mercedes-erőforrásokra vált – egyetlen ponttal a konstruktőri tabella 9. helyén állomásozik. A pontot Pastor Maldonado szerezte a Magyar Nagydíjon, míg az együttes újonca, Valtteri Bottas legjobb eredményként egy 11. helyet tud felmutatni a Maláj Nagydíjról.